Bierstadt.org, welcome & enjoy!
|
|
|
ulrica fredrica pasch
Ulrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet. Related Paintings of ulrica fredrica pasch :. | johan reinhold taube | detalj av sjalvportratt | jakobina carolina schulzen | okand flicka med bandarbete | torbern bergman | Related Artists: Johann Georg Edlingerpainted Family Portrait in 1800 Makovsky, VladimirRussian, 1846-1920
Painter, brother of Konstantin Makovsky. He studied at the Moscow School of Painting, Sculpture and Architecture from 1861 to 1866 under Sergey Zaryanko and other artists. From 1872 Makovsky was a member of the WANDERERS (Peredvizhniki). In his early pictures, Makovsky usually portrayed contemporary manners and morals in a spirit of gentle irony, as in the Lovers of Nightingales (1872-3; Moscow, Tret'yakov Gal.). Such works reveal Makovsky's skill in defining precisely and carefully the role of each figure in the scene. In the mid-1870s Makovksy began to concentrate on the central theme of most of his subsequent work: the glaring social contrasts of Russian life. Lorenzo Venezianoactice in venice 1356-1372
|
|
|
|
|
|
|
|
All the Albert Bierstadt's Oil Paintings
Supported by oil paintings and picture frames
Copyright Reserved
|